onsdag, september 9

Stå på egna ben-dag

Idag hade jag sovmorgon till 11. En guldgumma till vän har lånat ut en Sex-&-the-City box, och därmed gjort min morgon. Frukosten hade stängt men jag norpade några sågspån, även kallade Weetabix och åt dem plain. U-landskunskap på schemat. Vi pratade vad som skiljer rikt land åt från u-land. Jag tror jag kommer gilla kursen, dessutom som en massa praktikdagar är schemalagda. Praktikdagar som innebär form av volontärarbeten på orphanages, skolor, slumområden och övriga platser var extra arbetskraft och hjälp behövs.

Efter lektionen hade jag yttligare ett hål på 3 timmar. Hanna och jag tog tillfället i akt att åka till en stooor marknad, Toymarket / Adams Arcade. Massvis med secondhandprylar, både västerländska och afrikanstyle, och en heldel handmade smycken och dylikt men även sprillans nya saker. Först sprang vi runt och letade stora starka pojkar som kunde följa med oss kvinnliga musungu;s ( blekansikten, främlingar på kiswahili ) ut i stora staden. Dock utan resultat.

Anyway. Idag premiärade vi de gröna små s.k City ”hoppa”:rna. En liten buss, (typ Nyckelpigan-size i Nyköping) vilken man vinkar med rak arm att man vill stiga på. Plockupparen som hänger utanför signalerar om det är platser kvar, om inte åker de förbi och man får vänta på nästa. Har man tur och får hänga på betalar man ca 20 ksh (2 SEK) och hoppas att bussen stannar på rätt ställe ( i vårt fall hade vi ingen aning om hur Adams arcade / Toymarket såg ut eller vars det låg, så vi bad en snäll lady som gormade åt chauförren då vi skulle av) Ganska organiserat ändå. Vi hamnade tillslut på marknaden, efter lite irrande i några vanliga butiker. Abso-fucking.wonderful! Verkligen hur schyst som helst! Allt du kan tänka dig, för inga pengar. Man rotar, ögonmåttar, prutar, köper. Pappa, du skulle få krupp. Mica,och Matida dit ska jag ta er när ni kommer! Jag köpte en schyst röd tröja för 30 ksh ( 3 kr ), klänning för 400 ksh, nagelfil 20 ksh, OCH när vi började få bråttom hem till spanska lektionen och ogjorda spanskaläxor hittar vi ett stånd fuuullt med visserligen begagnade men stört fräscha och knappt synbart använda converse, i alla världens färger. Så vi gick hem med fyra par för sammanlagt 4800 ksh (480 SEK). Beat it! Hemfärd ja. Inga cityhoppor syntes till, och vi hade vääldigt bråttom. Så trots förbanningar från boardig-föräldrar tog vi en matato. En litenliten bus ofta pimpad från topptilltå med alltifrån mystiska budskap och sexanspelande bilder till nallebjörnar med blomkransar om halsen. En pick-up-kille hänger återigen utanför och matar in så mycket folk som möjligt, gärna på och under varandra, hönsburar med höns och andra inköp är välkomna in de med. Pick-upp-killen knackar med nån plåtsak i bilväggen då han vill att föraren ska stanna. Hög dunkadunka musik spelas och det är inte svårt att känna sig som en sardin i en sådan ask. Cheap, fancy och smidigt.

Idag är ståpåegabendagen. Imorgon ska jag bo hos mina kusiner har jag tänkt. fredag ut och äta, lördag ska vi ut! och söndag är det nån activity. Jag skriver då internet är available igen, eller då tid finns. / My

2 kommentarer:

  1. Hej ! Hittade örhängerna bakom akvariumet häromdagen. Hade absolut inte tänkt behålla dom, utan du får do direkt när jag kommer ner! Jag har varit inne på skype jätte mycket, fast tydligen var vi inte det samma tid.
    Längtar tills jag får komma ner och träffa dig! Saknar dig bästabästa syster ! Jag är inne på skype nu :)

    SvaraRadera
  2. det är lugnt fina du! vi byts av då du kommer, jag ska ta med dig och matilda till FeTA marknaden. och jag ska visa er goda milkshakes jag har hittat. jag ska ta med er till mig. och DU ska få hjälpa mig att inreda mitt rum. måste köpa och fixa massor. och måla en väg. färg/mönster? <3

    SvaraRadera