söndag, augusti 30

månen är uppochner

vårt så kallade grupp rum. too bad.

månen är upp&ner. japp, så är det i Afrika. den ser ut som en vattenmelon mera. Några av vakterna går utanför mitt fönster och skrattar tillsammans. Sickadorna spelar.

Skolan är igång, ganska full rulle. Det är faktiskt kul. Annorlunda, men ändå inte. Surrealistic but real, mamma. På u-landskunskapen skulle vi ut och vandra runt i kvarteret för att observera omgivningen in i detalj. Helst plötsligt kom vi till ett fotbollsfält fuullt av små barn och seniorlag som spelade / tränade / matchade. Jag kände igen mig, och kom såsmåningom på att det var där vi i vintras delade ut fotbollsprylar. Det var inte alls långt från där jag bor, vilket innebär att det är väldigt nära Kibera, ett av afrikas största slumområden. Rätt som det är, när jag står där som dumma turisten och glor springer ett gäng smågrabbar förbi, med IFK Örbys gamla matchställ. Skoja inte, jag kunde knappt stå stilla av entusiasm. Att grejer vi skänkt och samlats in faktiskt kommit till sin rätt och användning. Så fortsätt ge, för det finns människor som verkligen är in need för sådant!

Igår och idag var jag och tränade på Impala Center, ett träningscenter tvärs över Ngong road ( mördar-väg, störst först, och jag är definitivt inte störst bland alla landrovers och jeepar). Jag hade tänkt att ge mig ut och springa på den omtalade springbanan. Inte jättekul att springa runtruntrunt, men jag får nöja mig med det nu såhär i början. Anyway, jag kom dit och springbanan var ett fält, röd jord blandat med torrt gräs med lite trådar upphängda runt om och i mitten av någon anledning. Helt perfekt. Då slapp det bli en tråkig 400 m-röd-vanlig-bana-löpning. Hanna, min vän, hittade dock ett staket att hoppa över så man kunde fortsätta och springa utanför en annan liten runda. Innan jag åkte hemifrån köpte jag en sådandär rolig rep-stege man kan träna fotarbete med. Den lekte jag med. Fruktansvärt roligt, och jobbigt i den tunna luften ( Nairobi ligger på 1800 m höjd, så the altitude påverkar ). Har någon några övningar, tar jag gärna emot, för jag kommer inte ihåg alla!

Idag har det varit fint väder, och att det nu är vinter, vilket innebär att det bara kommer bli varmare är g a l e t ! Jag ska verkligen inte klaga. Vi har hunnit utforska Junktion, ett schyst köpcentrum, då våra identitycards är klara så vi kan vandra fritt. Vi vill till toymarket, som är en fet secondhand marknad och inhemskmarknad. Det är bra.

I u-landskunskapen kommer vi under året ha ca 10 heldagar ute på barnhem, skolor osv. ställen där vi kan göra nytta. Det ser jag VERKLIGEN fram emot. Nu hade jag tänkt att gå och lägga mig, imorgon är det springning med lärar Torbjörn, och Nairobi gamepark = minisafari. Sweet! / My

1 kommentar:

  1. åh vad spännande det låter My! NJUT =)kramar

    SvaraRadera