söndag, november 15

tack mamma och pappa, för att jag får göra det här.
Jag är så fri och så påväg.
Igår var prinsessan Viktoria och Nobel fredspristagaren Wangari Maathai 2004 här på skolan. Spektakel. Vaktmästarna har jobbat stjärten av sig, då de kliniskt putsat varenda litet skrymsle och målat om varenda liten färgflagnade yta. Minsta lilla skavank skulle bort. Och tillråga på allt var mottagandet lika formellt som man ser på TV. Alla Kenya-bosatta svenskar var inbjudna och servitörer med himmelskt god plockmat (spett i alla former, grillade potatisar, korvar, samosas allt). Men ändå, känns det som att, om man nu ska göra någonting kan man väl göra någonting annorlunda, bryta formella trenden och göra någonting kul och inte lika stiff. Wangari Maathai var ball. En bastant afrikansk kvinna med färgglad dräkt och sjalar i håret. Hon fick fredspriset för sitt engagemang i att bevara Mao forest här i Kenya ( stor fråga här ), motverka skövlandet för att konsekvensen är erosion i jorden och agriculture påverkas därmed männsikors välfärd. Ungefär.

Idag vaknade jag tidigt och låg och funderade till ljudet av generatorn som otroligt välplacerat håller till precis utanför mitt fönster och låter dunk-dunk-dunk-aaaoooouumm-dunk-dunk-DUNK dagen lång, natten lång , 24/7. Sedan tog jag mig upp till brunchen och över konsumerade i Mandazis (munk liknande grej, som jag intalar mig är nyttigare än vad det egentligen är, med lite smak av Kardemumma) och for sedan med Anna och Axel till Toymarket. En ny area där är upptäckt, bakom och in i slummen, och där kan man f y n d a. Idag köpte jag två klänningar, en skjorta, två schysta jeansshorts, ett par andra swainballa shorts, en blivande kavaj och kofta. Allt för inte mer än 400 ksh (40 SEK). inte illa.
Väl hemma stack jag ut och sprang med Stefano. Vi sprang till ett stort fält. Och det var så fint! Barn som lekte, kärlekspar som satt och chillade, gäng som lirade fotboll, kor som vallades, getter som löpte fritt, grönt gräs och så staden i bakgrunden. Och jag sprang fritt och var glad och solen lyste och jag ÄR SÅ GLAD ATT JAG ÄR HÄR. så tack mamma och pappa. Ninakupenda / My

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar