lördag, november 28

skönhet,grönhet




FÄLTSTUDIEVECKA
Dag 1: Enkokidongo
Tidigt måndag morse tog vi vårt pick och pack och åkte till Enkokidong, en Maasaiby vid foten av ett högt berg (som jag tyvärr inte minns namnet på) och en kvarts färd från Tanzaniagränsen. Syftet var att vi skulle hjälpa till, lära om deras kultur, deras vanor och ha a-good-time. Ganska snart efter att vi kommit dit, Sjöng de en välkommen-sång med hopp dans och coola ljud, och vi contrade med en tack-sång i form av smågrodorna. En get stod och bräkte vi ett träd. Inte så länge dock, då den skulle slaktas. Philip, den med mest skinn på näsan av oss, grabbade macheten och skar halsen av den, blod forsade ut och maasaierna höll fram koppar för att kunna dricka blodet. urk. De av oss som vågade gjorde det med. Blodet koagulerade dock ganska snabbt så som drack fick lixom ta tugga av det numer gelé-liknande blodet. Jag var inte så modig, utan nöjde mig med att doppa fingret i och smaka. Mest för att ha gjort det. Sedan dissekerade vi geten och gick igenom alla kroppsdelar och smakade på diverse olika organ. mhm. Köttet grillade vi sedan och åt tillsammans med bönröror, ris och chapati som vi tillagat tillsammans med kvinnorna. Ända fram tills Afrikaregnet tog över showen, chillade vi, dansade vi och sjöng vid lägerelden. Några bodde i tält, men de flesta av oss bodde på ett öppet loft tillhörande en svensk projekt-grupp från tomelilla som var där och gjorde sina projekt i byn.
Nästa dag klättrade vi upp på det lägsta omkringliggande berget, det tog flera timmar och på toppen gjorde vi te gjort på en healande-växt. Som det nu forskas om ifall den skulle kunna ha något botemedel mot HIV/aids. För för maasaierna funkar den som en allt-i-allo medicinväxt som går att förtära på all världens vis.
Dag 2: White Highlands, Kiambethu teafarm.
OTROLIGT VACKERT. Ett vitt hus. Typsikt brittiskt byggt i början av 1900-talet. En trädgård. Med golfplans gräsmatta och blommor och bersåer. En vy. Med gröna, böljande kullar likt drömvärlden i the SIMS, eller kanske mer som en grön sammetslen heltäckningsmatta. Människor. Som med flätade korgar fastkrängda på ryggen och flinka fingrar "simmar" frammåt mellan de midjehöjda tebuskarna. Åh, det var så vackert. Salamisalami. Och tanten och farbrorn som ägde tefarmen var så mysiga. Vi fick en lektion i allt som rör te. Vi fick också kränga på oss korgar och plocka te. Och vi fick dricka teet.
Mica, vårt systra-mi café ska ligga på en tefarm i hjärtat av Afrika, för så där ska jag bo när jag bli gammal! E X I L H A R A T E D.
Dag 3: Rehab center för unga pojkar som hamnat fel från början.
Ett mycket intressant studiebesök, på många vis. Det är ett rehab center där pojkar som plockats upp på gatan ska avvänjas från droger, missbruk och kriminalitet. Jättefin tanke och bra att börja någonstans. Men barnen byts ut var tredje månad, så om nästa "byte" är i december och man kommer in i slutet november får man bara stanna de få veckorna som är kvar. När de väl kommer ut i Society igen, finns det ingen eftervård, eller uppföljning som ser till att de inte faller tillbaka. De arbetstränas, men rekommenderas inte till någon. Så bara de som orkar kämpa klarar sig. typ. Ändå är det bra att de finns en början, men då tycker jag nog att man borde fullfölja från början.
Vi spelade fotboll med dem i den stekande zenitsolen. En match de tränat till i veckor. De vann. Precis innan vi skulle åka hem delade vi ut tandborstar och tandkräm. Jättefint. Men det blev nästan lite fel, då de ställde upp sig på rad för att motta gåvorna från de rika och vi skulle känna hur de dåliga samvetet mättades. ungefär. Jag må vara lite för sarkastisk. Och det blev otroligt glada, och det var underbart. Men jag tror ni förstår vad jag menar.
Idag är det söndag och mamma och morfar kommer på sin spontanresa imorgon natt. "
Otroli flått". Jag lever vaket! / My

2 kommentarer:

  1. Ja där vill jag ha "Systrami." Jag hade föredrag om Kenya :) Saknar dig och hoppas du blev glad för godiset och att det var rätt smak. + att jag smugglade ner lite choklad även fast mamma och pappa inte ville det :)

    SvaraRadera
  2. Bra!
    jag antar och hoppas att det gick vägen?
    Mja, du är bäst. Jag hittar ingen choklad, men det är hakuna matata, jag kommer ju fyrsjytton hem snart!
    IBU

    SvaraRadera