torsdag, februari 18

IT-day

Idag hade vi den stora debatten och den gick bra. Vi vann, typ. Eller fick igenom det vi ville vilket var grymt. Jag har upptäckt hur fruuuuktansvärt svårt det är att improvisera på formell engelska och få ut exakt det man vill ha sagt under en cross fire = pressssssss. Svårt. Men trots att mycket gick bort av vad min hjärna på svenska ville ha sagt, försvann brainfreezen lite då och då och då kunde jag hugga. MEGAroligt! Model UN har visat sig vara otroligt roligt, något jag i början av veckan aldrig skulle kunnat föreställa mig. Att debattera i fina salar, med videokamrer och mic:ar, rösta och höra andras åsikter. Fantastiskt roligt, och jag önskar, verkligen önskar, att jag någongång i mitt liv får chansen att göra det här igen. Lite varmare i kläderna och lite mer förberedd.

Idag har jag varit på Yaya center och än en gång besökt bokhandeln på second floor. En fullproppad bookstore med en mysig och fruktansvärt kunnig-på-sin-sak/eldsjäls-indier som ägare och fundare av den. Från topp till tå är hela rummet fylld med böcker på alla kanter och håll, och mitt i är personalrummet/lagret-dörren som påminner om dörren upp till grevens tillhåll i Mysteriet på Greveholm, Man pressar lite på en bokhylla, så snurrar den och så öppnas ett nytt rum. Dessutom finns en avdelning med used-books. Där är begagnade böcker som säljs för en billig penning.

Faktum är att det här är min favoritbutik i hela världen, var jag kan strosa i oändligt många timmar. Dagens inköp var utöver det vanliga, då jag hittade en used John Fowles-bok ( författaren av The Magus eller Illusionisten som är den bästa bok jag någonsin läst) som hette Daniel Martin, en Paolo Coehlo – Veronica decides to die och Ernest Hemmingway – The first forty-nine stories. Dessa har gjort min dag. Plus en ny upptäckt uteplats på mitt favorit café men enligt mig stans godaste kaffe, Alexandré. Bra dag. Och nu ska jag sova, men först läsa lite. Resolutioner och Daniel Martin. Det blev en ganska oklar text, nu när jag läser igenom. Men jag är entusiastisk och då blir det lätt så.

Godnatt

3 kommentarer:

  1. Hej gumman, well done! Vi glads at din spannande vecka och att du ar nojd med din insats. Puss Pappa

    SvaraRadera
  2. Jo, det här var roligt. Nu är det slut och jag har lärt mig gryyymt mycket. Dessutom ska jag ta en retorik-kurs om sådanna finns i AUS. För jag ska bli grym på att tala!!
    PUSS

    SvaraRadera
  3. Hej Myran. Hemma igen och läser som vanligt allt du skriver. fantastisk upplevelse och jobbig.Retorik får du alltid nytta av!!
    morfar

    SvaraRadera