måndag, mars 8

Trubbel, dubbeltrubbel!

Inatt vid klockan 12, då det afrikanska megaovädret var det enda man kunde tänka, höra eller se, med åskan som slog ner med buller och brak så hela huset skakade, med blixten som verkligen lyste upp hela Nairobi och dess omkringliggande landskap och med regnet dundrande mot taket och gjorde aaaallt blött. Då, klockan tolv, började mitt tak läcka in. Inte en vuxen eller händig människa gick att få tag på så jag pallrade upp med plastpåse och sophink för att samla upp droppandet från taket (inte översvämnings-droppande men kontinuerligt stora fallande droppar från taket bara).

Imorse gick jag till boardingen och talade om det här för att de skulle kunna åtgärda det. De tyckte att jag skulle skriva en need-to-repair-lapp. En sådan lapp lämnas till vaktmästarna och så kommer de och fixar. MEN i Kenyanskt tempo, vilket kan vara alltifrån 3 dagar till 4 veckor, oavsett om man är på och påminner dem konstant eller skriver 40 tusen till need-to-repair:isar. Jag tyckte det var lite absurt, då denna fråga var urgent, men ingenting mer kunde göras fick jag till svar. Hela dagen väntade jag på att de skulle komma, det hade tack och lov slutat regna, men läckan består så när det börjar regna igen, kommer läckandet fortskrida. Återigen gick jag och påminde dem. Ingenting hände.

Vid middagstid tog jag upp det igen och fick den här gången till svar att det varit så regnigt så ingen kan gå upp på taket. Problemet är att det just nu är regnperiod och detta innebär att varenda kväll, natt och morgon kommer det regna. Så om ingen kan gå upp på taket då det regnar eller har regnat kommer ingen någonsin kunna gå upp de närmsta 3 månaderna, och det kommer fortsätta att läcka i mitt tak och jag kommer fortsätta att få ha en sophink med en plastpåse precis bredvid sängen för att samla upp vatten i. Detta klargjorde jag för nästa boarding förälder, tänkte att, få fler involverade kanske kan få någonting att hända. Men han tyckte absolut inte att det var boardingens uppgift att hjälpa mig att lösa det här.

Jag förstår inte riktigt hur det är ska gå till? Med varken det sega tempot i att få någonting gjort, de otroligt handelsfattiga och nån-annan-ismen-dyrkande boarding föräldrarna eller läckan i taket under den pågående regnperioden… Irriterad är jag! Bara att konstatera.






3 kommentarer:

  1. Vi bodde också i UUUUUUU-land. Härligt, regntid, sol, härliga människor. Visst. Men funkar gör det inte så bra. Det var därför VI var där! Lycka till i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Hej tjejen!
    Allt bra hoppas jag! Hur är det med programmen? Saknas du dem helt eller är det några frågor?
    Min mailadress är: johanna.bergman@edu.nykoping.se
    /Jonna

    SvaraRadera
  3. Tack för hälsning på Skype. Nu blir det väl häftigt att få ner Amanda! Men soppatorsk??????

    SvaraRadera